Saksıda zencefil yetiştirmek

Saksıda zencefil yetiştirmek


Zencefil Hint kulturunun vazgecilmez baharatlarindan biri. Taze zencefil ya da zencefil ezmesi her hint mutfaginda mutlaka bulunur. Hatta ve hatta genelde zencefil ve sarimsak ezmesi ayni porsiyonlarda karistirilarak kavanozda buzdolabinda saklarlar. Bilemiyorum ne kadar dogru ama yemekteki bakteriyi olduruyormus, yani sira saglik acisindan sarimsak ve zencefilin bircok yarari var ve tabi cok guzel bir aroma katiyor yemege.


Gelelim taze zencefile... Eger bitki yetistirmekle ilgili biriyseniz zencefil yetistirmek size cocuk oyuncagi gibi gelecek. Dertsiz tasasiz kolaydir zencefil yetistirmek. Ilk kez yetistirecek olanlar icin de gayet kolay ama zencefilin tam hasat zamanina gelmesi icin 6-8 ay falan gecmesi gerekiyor. Gerci benim gibi sabirsiz biriyseniz bu sureyi beklemeden zencefilinizi cikarip istediginiz miktarda alip tekrar topraga gomebilirsiniz. Bilmeyenler icin kucuk bir dip not: zencefil diye yedigimiz sey aslinda bitkinin kokudur.



Gerekenler:
1. Bir bogumlu/tomurcuklu zencefil
2. Genisce bir saksi (zencefilin kokleri enine genisler)
3. Saksi Topragi (Mumkunse eger drenaji iyi olan gevsek yapili toprak)
4. Gunes goren bir mekan
5. Su (Bol su isteyen bir bitki ama sulama araliklarinda topragin kurumasina izin verin ki kokleri curumesin)

Adım adım hazırlık:

Adım 1: Zencefilinizi suyun icinde bekletin

Genellikle  marketlerde satilan zencefillerin buyumesini durdurmak icin bir maddeye bulanir ki ithal sureci boyunca buyumeden marketlerin reyonlarina ulasabilsin. Bu maddeden kurtulmak icin de ilk yapilmasi gereken zencefili suda bekletmektir. Isteginize gore En az 2 saat ya da gece boyu ilik suda bekletebilirsiniz.

Adım 2: Saksinizi hazirlayin
Hazir saksi alacaksaniz bol delikleri olan genis agizli bir saksi alin ya da ucuza kacmak isterseniz buyuk yogurt kovalarinin altini bi kac yerinden delerek saksi yapabilirsiniz.

Adım 3: Zencefilinizi ekin
Zencefil yuzeye yakin gomulu olarak buyur. Bu yuzden saksinizi toprakla doldurup zencefili (bogumlu ya da tomurcuklu kismi ustte olacak sekilde) yuzeye yakin gomun ve ustunu hafifce zencefil gorunmeyecek kadar az toprakla ortun.

Adım 4: Bekleyin ve keyfini cikarin
Simdi yapilabilecek en keyifli sey zamana birakip biraz sulamasina ozen gostermek olacaktir. Yesil tomurcuk yuzeye cikacak ve zamanla buyuk bir bitkiye donusecektir. Topragi genelde nemli ve sicak olan ortamda tutun ki daha hizli buyuyebilsin. Sulama araliklarinda mutlaka ama mutlaka topragin biraz kurumasina izin verin,

Adım 5: Sonuclar
Aylar suren sulama ve bekleme ile zencefil birden cok buyumeye baslayacak. . Eger zencefiliniz saksiniza sigmayacak derecede buyuduyse baska saksiya aktarabilir ya da bir miktarini koparip kullanabilirsiniz., Ne zamanki buyumus olan bitkiniz kendi halinde sararmaya baslarsa o zaman zencefiliniz verimli bir sekilde en buyuk sekline ulasmis demektir. 

Yorumlar